De kans is groot dat Facebook al een belangrijk marketingkanaal is van jouw evenement. Maar als je marketingstrategie niet goed werkt, kunnen al je inspanningen voor niets zijn geweest en kan je kaartverkoop tegenvallen.

Laat dat niet gebeuren. Je moet nieuwe manieren vinden om de kaartverkoop te stimuleren, maar dat betekent niet dat je een geheel nieuw promotiekanaal moet vinden. In plaats daarvan, speel in op wat werkt: Facebook.

Binnen Facebook zijn er nieuwe opties beschikbaar om je evenement te vertonen aan een grote doelgroep en meer tickets te verkopen.

In deze blog gaan we de volgende zaken behandelen:

  • Vier nieuwe updates van Facebook Events die je moet gebruiken in 2018;
  • Waarom Facebook-evenementen nog nooit zo populair zijn geweest als vandaag;
  • Hoe je jouw Facebook advertentie uitgaven nóg effectiever kan inzetten;

Facebook is het geschikte platform om jouw evenement onder de aandacht te brengen. Maandelijks maken 490 miljoen mensen gebruik van Facebook om evenementen (in de buurt) te vinden.

Nu zijn er nieuwe manieren waarop je Facebook kunt inzetten om je evenement te promoten aan zo veel mogelijk mensen en meer tickets te verkopen. Bijvoorbeeld: Wist je dat je tickets direct via Facebook Events kan verkopen?

Dit zijn de vier nieuwste gebeurtenissen die volgens Virginia Maloney, een Business Product Manager bij Facebook Events, bovenaan je lijst moet staan in 2018.

Update 1: Je tickets rechtstreeks op Facebook verkopen

Toenemend bereik is slechts de helft van de strijd. Je wilt niet alleen dat mensen je evenement zien, je wilt dat ze kaarten kopen.

“De meest effectieve manier om tickets op Facebook te verkopen, is door de geïntegreerde ‘checkout-ervaring’ via partners zoals Eventbrite,” zegt Maloney.

Deze ervaring voegt een knop ‘tickets ophalen’ toe aan je Facebook-evenement, waarmee gebruikers hun aankoop naadloos kunnen voltooien vanuit de Facebook-app. De betalingsinformatie, de naam en het e-mailadres van de kaartkoper worden direct in het bestelformulier geplaatst, dus de gebruiker hoeft slechts twee keer op de knop te drukken om kaarten te kopen zodra het betaalproces van Facebook begint. (Traditioneel zouden kopers worden omgeleid naar een ticketwebsite, waar ze al hun informatie helemaal opnieuw zouden moeten invoeren.)

“Als je tickets rechtstreeks op Facebook verkoopt, heeft het aankoopproces van de tickets minder stappen en minder wrijving in de checkout-ervaring,” zegt Maloney. “Dit vermindert drop-offs, wat leidt tot stijgende conversiepercentages. Het dubbele aantal mensen koopt tickets wanneer ze direct beschikbaar zijn op Facebook, zonder dat event-gangers de app ooit verlaten.”

De voordelen van het verkopen van tickets rechtstreeks op Facebook

    • Organische en betaalde distributiekanalen om meer evenementbezoekers te bereiken;
    • Automatisch invullen van persoonlijke gegevens;
    • Geautomatiseerde herinneringen voor verkoop;
    • Metrics en inzichten om het allemaal te ondersteunen;

Update # 2: profiteer van nieuwe targeting opties voor Facebook-evenementen advertenties.

De juiste doelgroep krijgen is een van de belangrijkste onderdelen van het instellen van je advertentie. Daarom kun je met Facebook aangepaste doelgroepen maken op basis van hoe mensen hebben gereageerd op- en/of betrokken zijn bij je Facebook-evenement.

“Vroeger kon je een aangepast doelgroep creëren voor mensen die ‘Interesse’ of ‘Gaan’ reageerden op een bepaald evenement,” zegt Maloney. “Nu zijn er vijf nieuwe doelgroepen waar je van kunt profiteren.” Deze vijf nieuwe doelgroepen bevatten:

      • Mensen die je evenement hebben bekeken, gedeeld of er op gereageerd hebben;
      • Mensen die tickets hebben gekocht voor een evenement op uw pagina;
      • Mensen die de aankoop van het ticket hebben ingevoerd, stromen direct door op Facebook;
      • Mensen die hun ticket rechtstreeks op Facebook hebben gekocht, maar hun aankoop niet hebben voltooid;
      • Mensen die tickets voor een van uw eerdere evenementen direct op Facebook hebben gekocht;

Opmerking: de op kaarten gebaseerde aangepaste doelgroepen zijn alleen beschikbaar voor mensen die hun tickets rechtstreeks op Facebook verkopen.

Update # 3: verkoop tickets rechtstreeks in uw Facebook-evenementen advertenties.

74% van de event marketeers gebruiken Facebook-advertenties om hun evenementen te promoten, volgens onderzoek in 2017. Maar als je niet profiteert van de unieke functies van Facebook-evenementen advertenties, haalt je mogelijk niet het meeste uit je uitgaven.

Met Facebook-evenement advertenties kan je zowel de aandacht vestigen op je evenement met een actie om ‘Interesse’ of “Gaan” aan te geven of de kaartverkoop te stimuleren met de knop ‘Tickets bestellen’.

Eerder kon je alleen advertenties voor Facebook-evenementen gebruiken om tickets te verkopen door ze door te verwijzen naar je ticketshop. “Nu kan je Facebook advertenties gebruiken om tickets rechtstreeks via Facebook te verkopen”, zegt Maloney.
Als iemand op ‘tickets’ klikt in je advertenties, kunnen zij de tickets rechtstreeks op Facebook kopen zonder het platform te verlaten. Dit kan het conversiepercentage van je kaartverkoop drastisch verhogen (maximaal twee keer meer verkopen gemiddeld dan gebeurtenissen die omleiden naar een ticketshop).

Update # 4: inzicht in de prestaties van je evenement.

Facebook is ook tools aan het bouwen om je evenementen prestaties op Facebook beter te begrijpen en is momenteel bezig met een herontwerp. “We weten hoe belangrijk het is om de cirkel te sluiten en de impact van je evenement op Facebook te meten,” zegt Maloney. “Daarom investeert ons team in het verkrijgen van inzichten en het benchmarken van prestaties.”

Momenteel kun je inzichten bekijken over de mensen die je evenement heeft bereikt en hun reactie op je evenement. Malony meldt dat dit op korte termijn zal vernieuwen. Een duidelijkere transactietrechter opnemen voor evenementen die tickets rechtstreeks op Facebook verkopen, een nieuw gedeelte met aanbevolen acties en een speciale tab voor evenementen.

“Binnenkort heb je een speciale bestemming voor specifieke inzichten voor je evenement,” zegt Maloney. ‘Onderdeel van dit redesign is het toevoegen van uitgebreide inzichten voor het publiek om je een beter idee te geven van wie je doelgroep is. En bovendien zijn we van plan gebeurtenissen inzichtelijk te maken voor je mobiele telefoon, zodat je deze statistieken ook onderweg kunt bekijken.”