Je ticketverkoop stimuleren met Facebook Ads.

Je kent het vast wel. Je plaatst een bericht op Facebook en je wilt deze promoten voor meer bereik (en likes). Je klikt op de grote, blauwe knop ‘bericht promoten’ onder het bericht, stelt een standaard doelgroep in met een bijpassend budget, en 5 minuten later wordt je bericht gepromoot. Top, je bent klaar. Althans, dat denk je. Want weet je wat deze €10,- euro je opleveren? Waarschijnlijk niet veel.. 

Geen zorgen hoor, je bent absoluut niet de enige. Maar het is uiteindelijk wel een vorm van geldverspilling. Natuurlijk, je behaald wel wat bereik en ook wat sporadische likes, maar je kan veel en veel meer met Facebook. Maar dat wist je al, toch?

Wij zien dagelijks advertenties voorbij komen die totaal niet relevant zijn, wat logisch is. Niet iedereen is namelijk zo geobsedeerd door ‘advertising’ als dat wij zijn, en daardoor is ook lang niet iedereen bekend met alle mogelijkheden die Facebook & Instagram te bieden hebben.

De reden dat je niet op de hoogte bent van alle ontwikkelingen op het gebied van online advertising is simpel:

  • Je bent te druk met andere zaken om alle ontwikkelingen en trends dagelijks te volgen;
  • Je hebt heel veel kwaliteiten, maar advertising is er hier geen van;
  • Je hebt simpelweg geen tijd voor het opzetten van complete campagnes;

 

Genoeg over hoe het niet moet! Je bent nu waarschijnlijk benieuwd naar hoe het wél moet..


Misschien heb je wel eens gehoord van de ‘Facebook Ads Manager’. Zo niet, kan je deze vinden via de volgende link: https://www.facebook.com/ads/manager/.

Binnen dit portaal heb je talloze mogelijkheden die jou als ‘online marketeer’ op weg kunnen helpen. Zo kan je een Facebook Pixel aanmaken, en deze plaatsen op je website. Op deze manier kan je een advertentie tonen aan recente websitebezoekers. Klinkt interessant, niet? Het kan nog veel mooier, let op!

Neem even het voorbeeld van hierboven. Je gesponsorde bericht van €10,- euro op Facebook is gericht op de verkoop van je tickets, en in het bericht communiceer je de dan ook de link naar je ticketshop. Als je de Facebook Pixel goed hebt ingesteld, kan je direct achterhalen hoe veel mensen daadwerkelijk een ticket gekocht hebben. Het zou natuurlijk mooi zijn als men direct zijn ticket besteld, maar door middel van de Facebook Pixel kan je ook een advertentie vertonen aan websitebezoekers die de ticketshop wel bezocht hebben, maar uiteindelijk geen tickets gekocht hebben.

 

Dit wetende, gaan we nog iets verder in op de ‘stof’..


Om onze vooraf gedefinieerde doelstellingen te behalen, maken wij ten allen tijden gebruik van een ‘funnel’. Deze funnel zorgt ervoor dat je jouw advertentiebudget optimaal gebruikt. Je wilt namelijk geen advertentie tonen aan mensen die reeds al een ticket besteld hebben.

De funnel bestaat uit verschillende fases:

  • See
  • Think
  • Do
  • Care

In eerste instantie wil je zo veel mogelijk mensen bereiken. Stel dat je een promotievideo hebt laten maken, wil je dat zo veel mogelijk potentiële klanten deze te zien krijgen. Door gebruik te maken van de Facebook Ads Manager kan je zelf bijvoorbeeld een doelgroep aanmaken van mensen die 25% van de video, of langer bekeken hebben.

In de volgende fase van de funnel kan je je evenement promoten onder bovenstaande doelgroep. Deze personen hebben dus al content voorbij zien komen van je evenement en nu moet je ze overtuigen om zich te interessen in het evenement.

Zodra ze interesse getoond hebben in het evenement, kan je starten met het stimuleren van je ticketverkoop, de do-fase. Deze mensen hebben nu dus je promotievideo gezien én staan op geïnteresseerd of aanwezig.

Vervolgens komt daar weer de Facebook Pixel om de hoek kijken. Je gaat kijken wie de ticketshop bezocht hebben, maar nog geen tickets besteld hebben. Deze personen ga je nog eens een x-aantal dagen een advertentie voorschotelen omtrent de ticketverkoop. De kracht van herhaling!

Dit is dus één manier om je advertentiebudget beter in te zetten, maar zo zijn er nog talloze mogelijkheden. We hebben nu Instagram, Snapchat, YouTube en Google volledig buiten beschouwing gelaten, maar deze kanalen helpen je natuurlijk ook bij het behalen van jouw doelstellingen. Zo bieden Instagram & Snapchat bijvoorbeeld de mogelijkheid voor betaalde stories, waarbij je ze eenvoudig kan doorverwijzen naar je ticketshop.

 

Wat meer informatie over ons..


Wij zijn dagelijks bezig met het vergroten van het bereik van evenementen, het verhogen van de betrokkenheid op de berichten en het stimuleren van de kaartverkoop. Vooral dat laatste eigenlijk, want dat is ons doel! 
Tegelijkertijd zijn we continue opzoek naar creatieve en innovatieve oplossingen voor evenementen om de ticketverkoop een boost te geven. Op deze manier blijven onze klanten altijd voorlopen op hun concurrentie, en dat is iets waar wij naar streven!

 

Weten hoe je jouw ticketverkoop een boost kan geven? Plan een gratis belafspraak in.